آشنایی با هنر فیروزهکوبی
فیروزهکوبی یکی از معدود رشتههای صنایع دستی است که زیبایی و گیرایی یک فرآوردهی خوب صنایع دستی را با خود دارد، بطوریکه گفته میشود قدمت این صنعت به حدود شصت سال قبل میرسد، در آنزمان شخصی بنام یوسف حکمیان معروف به محمدرضا در مشهد کار فیروزهکوبی بر روی زینتآلاتی مانند دستبند، گل سینه، گوشواره و... را شروع نمود و حدود بیست سال بعد این صنعت توسط صنعتگر دیگری بنام حاج داداش از مشهد به اصفهان برده شد.
در فیروزهکوبی بغیر از جواهرات در ظروفی مانند بشقاب، لیوان، گل آبپاش و... نیز مورد استفاده قرار میگیرد و قسمتهائی از کار (چیدن فیروزه بر روی کار) توسط کارگران و صنعتگران زن انجام میگردد. یکی از کارهای جنبی صنعت فیروزهکوبی کار تهیه ی زیر ساخت است که در کارگاه زرگری و بطور جداگانه انجام می شود.
● مراحل ساخت و تولید فیروزه کوب
یک فرآوردهی فیروزهکوب اعم از زیورآلات و یا ظروف عبارت از شیئی است مسی برنجی، نقرهیی، ورشویی و یا برنزی که ذرات و قطعات ریز سنگ فیروزه بر قسمتهایی از سطوح آن به فرم موزائیک در کنار هم نشانده شده و باین ترتیب جلوه یی خاص بآن بخشیده میشود. ساخت و پرداخت چنین فرآورده یی شامل دو مرحلهی کلی است:
الف) زرگری: زرگری عبارت از ساخت و آمادهسازی شیء مورد نظر است با یکی از فلزاتی که فوقاً به آن اشاره شد. این کار بوسیلهی صنعتگران زرگر یا سازندهی فلزات بوسیلهی دست، پرس و یا به کمک هر دو انجام میگردد. پس از ساخته شدن فرم کلی شیء اعم از ظرف یا زیور آلات قسمتی را که باید فیروزهکوب گردد مشخص نموده و اطراف آن را یک رشته باریک فلزی (از نوع فلز خود شیء) بنام «کندن» قرار داده و لحیم مینمایند به قسمتی که اطراف فرم مورد نظر به اصطلاح دیوارهیی بارتفاع دو تا سه میلیمتر از سطح ظرف پیدا نماید اینکار معمولاً بوسیلهی زرگر و گاهی بوسیلهی خود صنعتگر فیروزهکوب انجام می شود. در صورتیکه قسمت آماده شده برای فیروزهکوبی سطح زیادی را اشغال نماید و زمینهی آن خالی به نظر برسد با رشتههایی از همان فلز نقوشی جزیی تر کوچکتر به شکل تزئینی (گل و بوته و غیره) داخل آن قرار داده مجدداً لحیمکاری می کنند. این عمل علاوه بر زیباتر شدن فرم کار به سطح فیروزهکوبی شده استحکام بیشتری هم می بخشد.
ب) فیروزه کوبی: قبل از هر چیز صنعتگر فیروزه کوب خرده سنگهای فیروزهی غیرقابل استفاده را از کارگاههای فیروزهتراشی و یا معادن فیروزهی مشهد، نیشابور و دامغان خریداری می نماید. از آنجا که این خرده سنگ ها با مقادیری خاک و خرده سنگ های معمولی همراه می باشد ابتدا آنها را از ضایعات دیگر جدا و تمیز می نمایند. سپس خرده سنگ های فیرروزه را بر حسب اندازه از یکدیگر تفکیک و به اصطلاح دانهبندی می کنند تا در ساخت هر محصول فیروزهکوب از قطعه فیروزهیی متناسبتر با سطح کار فیروزهکوبی استفاده بعمل آید.
در مرحلهی بعد شیئی مورد نظر را گرم کرده) در حدود ۳۰ درجهC ) و ضمن حرارت دادن روی قسمت هایی که باید فیروزه کوبی گردد «لاک گردوئی» میپاشند بقسمتی که پودر لاک تقریباً ذوب شده و سطح قسمت مربوطه را بپوشاند. در حالیکه هنوز لاک بر سطح شیئی نرم و مذاب بوده و حالت چسبندگی دارد مقداری از خرده سنگ های فیروزه که بر حسب اندازهی لازم از قبل آماده شده روی کار قرار می دهند. سنگ ها باید طوری در کنار هم قرار گیرند که حتی الامکان فاصلهیی بین آنها باقی نماند.
به منظور پر کردن فواصل احتمالی بین سنگ های فیروزه، حرارت را کمی افزایش می دهند) حدود ۴۰ درجه (C و مقدار دیگری پودر لاک بر روی سنگ ها میپاشند تا زمانیکه لایهی لاکی بصورت مذاب در آمده و سپس با افزودن سنگهای ریزتر سعی می کنند تا سنگ ها کاملاً در کار جای گرفته و به اصطلاح بر آن بنشینند این عمل را معمولاً با کمک دست انجام می دهند. به این ترتیب که این ترتیب که با دست بر سطح فیروزه ها فشار می آورند تا بخوبی به سطح کار بچسبند. پس از سرد شدن شیء قسمت های لاک بصورت سخت و سفت در می آیند. بعد از این مرحله قسمت های پوشیده شده از لاک و سنگ فیروزه را به وسیله سنگ سمباده «آب ساب» می نمایند تا قسمت های اضافی لاک و برجستگی های جزئی سنگ ها سائیده و صیقلی گردد. در اینجا است که سنگ های فیروزه برنگ فیروزهیی و لاک به رنگ تقریباً سیاه (قهوهیی تیره) در بین فواصل سنگ ها نمایان می شود.
پس از اتمام این مرحله چنانچه در قسمت هایی از سطح کار باز به هم ریختگی وجود داشته باشد مجدداً شیئی را حرارت داده و بوسیلهی سنگ های ریز و پودر لاک قسم تهای ریخته را مرمت می نمایند و پس از آن سطح کار را سمباده زده و صیقل می نمایند. گاهی عمل مرمت را بوسیلهی نوعی بتونهی فیروزهیی رنگ که با گل «مل» روغن و رنگ لاجورد تهیه شده انجام می دهند .آخرین مرحلهی کار فیروزهکوبی پرداختکاری است که در دو مرحله انجام می شود.
مرحلهی اول پرداخت قسمت های فلزی است که در کارگاه زرگری یا چرخکاری انجام شده و لایهی کدر و تیره رنگی را که بر روی قسمت های فلزی در حین عمل فیروزهکوبی ایجاد گردیده بوسیلهی ابزارهای دستی و یا تیغهی چرخکاری از روی آن می زدایند و سپس این قسمت های فلزی را پولیش می کنند تا شفاف شود و حالتی صیقلی پیدا کند.
مرحلهی دوم پرداخت محصول فیروزهکوبی شده است که پس از پولیش قسمت های فلزی شیئی مجدداً به کارگاه صنعتگر فیروزهکوب بازگشت داده میشود و در آنجا سطوح فیروزهکوبی شده را بوسیلهی روغن زیتون یا روغن کنجد پولیش می نمایند تا این قسمت ها نیز شفاف و درخشان گردد.
صنعتگر تولیدکنندهی فیروزهکوب در مراحل کار از ابزار کار و وسایلی نیز بهره می گیرد که عمدتاً شامل قالب، چکش، دریل، چراغ گاز، چراغ بنزینی، گاز انبر، انبردست، پنس، منقاش لوله های مختلف فلزی، سوهان و سنگ سمباده می باشد.
نکته حائز اهمیت در فیروزهکوبی در درجه اول نصب صحیح فیروزه بر روی فلز است، بگونه یی که دارای قدرت کافی بوده و هنگام پرداخت قطعات فیروزه از آن جدا نشود و دیگر اینکه هر چه ظرف فیروزهکوبی شده پرکارتر باشد و قطعات سنگ منظم تر در کنار یکدیگر نصب شده باشد و فاصلهی زیادی در بین قطعات فیروزه دیده نشود کار دارای ارزش هنری بیشتری است.