بسته بندی محصول، به طراحی حجم بیرونی محصول اشاره دارد. این بخش شامل انتخاب و چالش در مواردی همچون، فرم مانند شکل، اندازه بسته و گرافیک مانند رنگ و فونت است که در بسته بندی جعبه، بطری یا انواع ظروف استفاده میشود.
بسیار مهم است بدانیم چه چیز را درون چه چیز دیگر قرار می دهیم. مثلا برای نوشیدنی از متریال کاغذ معمولی نمی توان استفاده کرد. دلایل مختلفی در انتخاب نوع بسته بندی برای یک محصول وجود دارد.
بستهبندی اولین قدم برای ارتباط بین محصول و مخاطب است. بستهبندی مانند هر طراحی خوب دیگر، داستانی را بیان میکند و انتقال دهنده یک تجربه حسی است. ما از طریق دیدن، لمس کردن، شنیدن (و احتمالا بو و طعم) با محصول و بستهبندیاش درگیر میشویم. همه این جزئیات به ما کمک میکند تا بفهمیم محصولِ محصور در بستهبندی، برای چه چیزی و چه کسی است و چگونه باید از آن استفاده کرد و مهمتر از همه، آیا باید این محصول را خریداری کنیم یا نه؟!
بسته بندی یا Packaging یکی از زیرشاخه های علم دیزاین یا طراحی است. در سال های اخیر با گسترده شدن علم دیزاین و ورود به بسیاری از عرصه و ایجاد تغییر و تحولات بسیار زیاد و سریع، رشته طراحی بسته بندی نیز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است. از آنجا که این رشته برآورده کننده نیاز صنایع مختلف است و به طریقی احیا و رشد آن وابسته به صنایع دیگر است، در رشته صنایع دستی به دلیل مسایل و مشکلاتی که در آن وجود دارد، هنوز به رشد و تحول نرسیده است. بسته بندی می تواند جهان ما را منظم کند، چه این بسته بندی برای تلفن همراه باشد یا برای صنایع دستی و یا حتی طراحی یک بطری نوشیدنی که کیفیت نوشیدنی را درون خود حفظ می کند.